‹ Terug naar nieuws

Familiebedrijf bestaat 85 jaar

Vader Steven Bokhorst begon als ambachtsman met loden lettertjes, zoon Koos Bokhorst schakelde over naar offsetdruk en kleinzoon Sven Bokhorst maakt de digitaliseringsslag. Het is de ontwikkeling van 85 jaar Grafisch Bedrijf Nunspeet. Die ontwikkeling begon heel officieel op 1 mei 1933.

Het verhaal begint met Hendrik Bokhorst, een Zuiderzeevisser in Elburg met de botter EB21. In 1932 kwam een einde aan de Zuiderzeevisserij door de aanleg van de Afsluitdijk. De zonen van Hendrik zouden geen toekomst meer hebben in de visserij. Cor werd onderwijzer en Steven begon een drukkerij in de huiskamer van het ouderlijk huis.

Industrieterrein Feithenhof

In 1933 kon Steven met een collega aan de Laan 26 in Nunspeet de drukkerij en boekhandel Van Rosmalen overnemen onder de naam Spek en Bokhorst. Het was niet gemakkelijk in de crisistijd. Na de oorlog kwam de boekhandel onder leiding van Jan Hagenbeek, Spek werd uitgekocht en Steven richtte zich geheel op de drukkerij. Hij kreeg grote klanten, zoals de melkfabriek VVM, die nu als Nestlé nog steeds klant is. Jan Kuipers Staal- en Houtbouw werd klant, evenals California Soepen en Hulsink Distilleerderij in Harderwijk. Het pand werd te klein. Jan Kuipers plaatste houten prefab gebouwen achter het pand. Met de ontwikkeling van industrieterrein Feithenhof werd een nieuw pand gebouwd aan de Industrieweg 64. In 1976 werd weer een nieuw pand neergezet aan de overzijde op Industrieweg 55.

Digitalisering

De offsetdruk deed zijn intrede. Koos Bokhorst (nu 72 jaar) ging hiermee aan de slag, Hij had met zwager Ary Verhagen de commanditaire vennootschap overgenomen van vader Steven. Met de komst van Sven Bokhorst doet de digitalisering zijn intrede.

Grafisch Bedrijf Bokhorst is een heel modern bedrijf met eigenlijk twee poten. Het drukken van etiketten en verpakkingen blijft een belangrijk onderdeel met grote landelijke bedrijven als klant. Bokhorst zet in op voedselveilige verpakkingen en heeft daarvoor een certificaat. De tweede poot wordt gevormd door het drukwerk, een heel breed pakket van visitekaartjes tot folders en brochures. “Kwaliteit, snel schakelen en er iets bijzonders van maken”, geeft Sven aan. “Er gaat steeds meer digitaal per e-mail of website. Daar zul je als drukker aan moeten wennen.” Sven heeft het gevoel dat Bokhorst de recessie heeft overleefd en volop meedraait.

In de directietaken wordt Sven Bokhorst sinds 2009 ondersteund door Dries Huisman. Hij heeft met PromUnique een nieuwe poot toegevoegd door het opzetten van acties in de retail.

Een vierde generatie Bokhorst? Sven heeft twee nog jonge zoons. Wie weet!

onze certificeringen